Apple arbetar enligt uppgift med en prenumerationsbaserad speltjänst

iPhone 2020-modeller kan ha ProMotion-skärm med 120Hz uppdateringsfrekvens

“Prenumerationstj√§nsten p√• iOS till√•ter anv√§ndare att spela premiumspel till en m√•natlig prenumerationsavgift utan att beh√∂va k√∂pa dem alla”

Apple har haft en betydande inverkan p√• mobilspelindustrin, med iOS App Store som drivkraft bakom tillv√§xten av mobilspel tills Android s√• sm√•ningom kom ikapp och gick med i festen. √Ąnnu d√• st√•r iOS f√∂r en enorm del av mobilspelare √∂ver hela v√§rlden – anv√§ndare spenderade √∂ver en miljard dollar under semestern 2018 √∂ver appar och spel p√• iOS App Store. Detta √∂verensst√§mmer helt med Apples m√•l att f√• sina int√§kter fr√•n tj√§nster att v√§xa tillr√§ckligt bra f√∂r att kompensera f√∂r den avsev√§rt minskade iPhone-f√∂rs√§ljningen.

För att tjäna pengar på detta sägs att Apple planerar en prenumerationstjänst som liknar den vi är vana att betala för film- och TV-program, men den här kommer endast att vara inriktad på mobilspel. A Cheddar rapporten hävdar att tanken kan vara att många användare av Apples enheter, särskilt de i utvecklingsländerna, undviker sig spel som behöver köpas och bara nöjer sig med de gratis spelen i App Store.

Spel på iPhone - presenterat

Prenumerationstjänsten kan fungera som en Netflix för spel av olika slag, för Apple. Med det kan Apple samla i premiumspel, som användarna annars skulle behöva köpa, för ett enda månadspris. Användare kan få en månatlig prenumerationstjänst med flera nivåer, beroende på vilka premiumspel som skulle öppnas för spelare.

Detta sammanfaller också med ökningen av den mobila spelindustrin och Apple är inte ensamma om att läsa tecknen i ett försök att tjäna pengar på den stigande trenden. Microsoft har också meddelat Project xCloud, som syftar till att föra AAA-titlar från sin Xbox-plattform till mobiltelefoner, samtidigt som en liknande slutanvändares spelupplevelse bibehålls. Om det verkligen fungerar kan vi snart se spel som Forza, Halo och andra episka titlar ta sig till iOS-enheter. Dessa kan i sin tur spelas genom att få tillgång till Apples spelabonnemangstjänst, vilket skulle göra dessa spel betydligt mer överkomliga och tillgängliga för en bredare bas av användare.