Honor Band 4 Running Edition recension: jagar den utopiska idén om fitness pÄ en budget

“Honor Band 4 Running Edition Ă€r designad för löpare och har tvĂ„ slitlĂ€gen – armband och skospĂ€nne”

Om du inte har lagt mÀrke till att vara frisk och frisk Àr pÄ modet just nu. Det Àr dÀrför en hel bransch har sprungit runt en idé som bör ha varit rutin i första hand. Idag har vi företag som strÀcker sig frÄn hÀlsotillskott, specialtillagad matcatering enligt dina kroppsbehov och tekniska innovationer som Àr utformade för att förse anvÀndare med data som hjÀlper dem att förbÀttra deras hÀlsa. En av de mest anvÀnda och tillgÀngliga teknikerna Àr wearable tech, som inkluderar fitnessband. Honor har varit i denna biz ett tag nu och introducerade nyligen Honor Band 4 Running Edition. Fitnessbandet, som har utformats speciellt för löpare, landade pÄ vÄrt kontor för nÄgra veckor sedan och efter att ha anvÀnt det i stor utstrÀckning Àr hÀr mina tvÄ cent.

Design och display

Honor Band 4 Running Edition Àr en funky utseende bÀrbar med en tvÄfÀrgad TPU-rem som har ett spÀnne. Den perforerade remmen hjÀlper till att tömma ut svetten medan du trÀnar. Med detta sagt Àr designen av Honor Band 4 Running Edition dock ganska generisk. En bra sak Àr att trackern vÀger bara 17 gram, vilket innebÀr att du inte kommer att inse att den Àr dÀr nÀr du bÀr den.

Liksom de flesta andra budgettrÀnare Àr huvudkomponenten i Honor Band 4 Running Edition kÀrnan som kan bÀras antingen pÄ handleden eller pÄ din sko med det speciella spÀnnet som medföljer bandet. Medan du bÀr pÄ handleden fungerar Honor Band 4 Running Edition precis som alla andra fitnessspÄrare. Den löpande delen kommer dock fram nÀr den bÀrs pÄ skon. KÀrnan Àr utformad för att detektera landets pÄverkan och beröringstiden för din fot mot marken för att minska risken för skador och förbÀttra din form.

Honor-Band-4-Running-Edition-Review-91mobiles 05

Honor Band 4 Running Edition Àr vattentÄlig upp till 5ATM, vilket innebÀr att den kan överleva i vatten upp till 50 meter. Jag tog en dusch med bandet pÄ och det Àr fortfarande pÄ min handled nÀr jag skrev recensionen, sÄ pÄstÄendet stÀmmer. För laddning hittar du en kontakt med tvÄ stift i nedre kanten nÀr du tar ut kÀrnan ur remmen. Honor har tillhandahÄllit en liten laddningsvagga för fitnessspÄraren, som kan anslutas direkt till en USB-port eller en vÀggladdare. Laddaren i sig Àr dock mycket liten och kan lÀtt förlÀggas om du inte Àr försiktig. Jag glömmer inte att det finns ingenting pÄ baksidan av kÀrnan, vilket betyder ingen pulsmÀtare. Detta Àr en dealbreaker för fitnesspurister.

SkÀrmen pÄ Honor Band 4 Running Edition Àr en 0,5-tums, monokrom OLED-skÀrm. Ironiskt nog, för ett fitnessband som oftast Àr tÀnkt att anvÀndas utomhus Àr skÀrmen knappt lÀsbar i direkt solljus som besegrar hela syftet. Det finns en cirkulÀr kapacitiv knapp under skÀrmen, som gör det möjligt för anvÀndare att vÀcka bandet och navigera mellan menyelementen och krÀver bara ett försiktigt tryck. Det finns dock inte mycket att se pÄ bandet förutom tid, steg, avstÄnd, sömntid och förbrÀnda kalorier. Detaljerad och detaljerad information kan visas i den medföljande appen pÄ din smartphone.

Appar och funktioner

PÄ tal om den medföljande appen fungerar Honor Band 4 Running Edition tillsammans med Huawei Health-appen, som kan laddas ner frÄn Play Store eller Apples App Store. Appen kan ocksÄ laddas ner genom att skanna QR-koden pÄ fitnessbandets förpackning. Den bÀrbara enheten anvÀnder Bluetooth 4.2 LE för att ansluta till din smartphone och Àr konsekvent i sin anslutning.

SkÀrmdump_20190326-090751SkÀrmdump_20190402-201641SkÀrmdump_20190402-201636

NĂ€r du har konfigurerat appen genom att tillhandahĂ„lla din viktiga statistik ansluter bandet till din telefon via Bluetooth och börjar synkronisera. PĂ„ tal om appen Ă€r grĂ€nssnittet ganska rakt fram med tre flikar – hem, trĂ€ning och jag. Hemavsnittet visar antalet steg, förbrĂ€nda kalorier och avstĂ„ndet pĂ„ toppen. Bortsett frĂ„n det visas trĂ€ningsrekord, sömnrekord, dagliga genomsnittliga steg och mĂ„lstatus pĂ„ huvudskĂ€rmen. NĂ€stan allt du behöver veta visas sĂ„ snart du öppnar appen, vilket Ă€r fantastiskt.

TrÀningsfliken har olika lÀgen som Run, Walk, Cycle och Train. Det sista alternativet tillÄter anvÀndare att följa olika trÀningsplaner som trÀningsplan 5 km, trÀningsplan 10 km, trÀningsplan för halvmaraton och trÀningsplan.

SkÀrmdump_20190402-075846SkÀrmdump_20190325-174414

I det sista avsnittet kan du anpassa bandet efter dina önskemĂ„l. Du kan stĂ€lla in aktivitetspĂ„minnelser, larm, stör inte lĂ€ge, aviseringar, lyfta till vĂ€ckningsskĂ€rm och fler alternativ hĂ€rifrĂ„n. En klagomĂ„l jag hade med Honor Band 4 Running Edition Ă€r relaterad till aviseringar. Medan bandet fĂ„r rekvisita för att inkludera alla appaviseringar frĂ„n din smartphone, kunde implementeringen av detsamma ha varit bĂ€ttre. Med undantag för samtal och vanliga textmeddelanden visas alla andra meddelanden som ett “i” i en cirkel. DĂ€rför finns det inget sĂ€tt att veta vilken app som skickar meddelandet till dig, vilket ibland Ă€r irriterande. Dessutom finns det ingen förhandsgranskning av anmĂ€lan och inget sĂ€tt att interagera med dem ocksĂ„, vilket i princip gör notifieringsfunktionen vĂ€rdelös. Enligt min erfarenhet av Honor Band 4 Running Edition var inaktivitetspĂ„minnelser och larm ocksĂ„ ojĂ€mna.

Fitness spÄrning och batteritid

LÄt oss gÄ ner till mÀssingsstiften nu, eller hur? NÀr det gÀller att faktiskt spÄra steg och körningar Àr Honor Band 4 Running Edition ganska bra. Under min dagliga rutin kunde fitnessbandet spÄra antalet steg ganska exakt, med knappast nÄgra fel (lÀs spöksteg). Bandet kunde ocksÄ spÄra min körning pÄ 2 km nÀstan exakt, eftersom det visade att avstÄndet var 1,8 km. Men den smala felmarginalen kan hÀnföras till min hÄn och puff pÄ vÀgen. PÄ tal om fel tar bristen pÄ en pulsmÀtare bort möjligheten att mÀta intensiteten i ditt trÀningspass och Àndra rutinen.

Jag lÀgger ocksÄ bandets sömnspÄrare genom sina steg och har inga klagomÄl pÄ den fronten. Bandet kunde spÄra min sömntidning till exakt minut och berÀttade ocksÄ för mig hur mÄnga timmar jag var i en djup sömn och hur mÄnga timmar jag spenderade. Tydligen mÄste jag arbeta med sömnen och det skulle förklara den trötthet jag kÀnner nÀr jag vaknar pÄ morgonen. Men nog om mina sovvanor, lÄt oss gÄ vidare till batteritiden för Honor Band 4 Running Edition.

Honor-Band-4-Running-Edition-Review-91mobiles 03

Honor hÀvdar att Band 4 Running Edition kan vara 21 dagar pÄ full laddning och upp till tvÄ veckor med regelbunden anvÀndning. Jag har anvÀnt fitnessbandet i en och en halv vecka nu och batteriet Àr fortfarande pÄ 30 procent, vilket Huawei Health-appen indikerar. Kom ihÄg, det hÀr var nÀr jag har aktiverat alla funktioner i bandet inklusive aviseringar och om du ser antalet WhatsApp-grupper som jag Àr en del av kommer du att veta att bandet praktiskt taget vibrerade varannan minut. Med hÀnsyn till detta hÄller Honors pÄstÄende om batteriets livslÀngd verkligen vatten.

Dom

LÄt oss klippa efter, Honor Band 4 Running Edition Àr endast avsedd och endast för löpare. Och för sitt begÀrt pris pÄ Rs 1 599 hade jag inte riktigt stora förhoppningar frÄn det, till att börja med. Men om du Àr en löpare Àr detta ett bra val och för professionella löpare kan detta vara ett bra billigt alternativ till avancerade fitnessspÄrare. Honor Band 4 Running Edition har utformats för sprintning, frÄn trÀningsplaner till att förbÀttra din form under löpning. Men bristen pÄ pulsmÀtaren Àr en allvarlig chink i rustningen pÄ Honor Band 4 Running Edition, som inte kan förbises.

Honor-Band-4-Running-Edition-Review-91mobiles 02

Om du letar efter ett bÀttre alternativ Àr Xiaomi Mi Band 3 (recension) vÀgen att gÄ. För ett nÄgot högre pris pÄ Rs 1,999 fÄr du en pulsmÀtare, en mycket större skÀrm med pekskÀrmsstöd och en mer förfinad app.

Redaktörens betyg: 3.5 / 5

Fördelar

SÀrskilt körlÀge Störningsfri app TrÀningsplaner